Koniczynka

Przedszkole nr 13 w Poznaniu

Koncepcja pracy przedszkola

 Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:

  • Ustawie o Systemie Oświaty;
  • Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego;
  •  Statucie Przedszkola nr 13;

Podstawa prawna:

 Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 roku  w sprawie nadzoru pedagogicznego              (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)

  • Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw          ( Dz. U. Nr  56 poz. 458)
  •  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4. poz. 17)
  • Statut Przedszkola nr 13 w Poznaniu;

1.NAZWA PRZEDSZKOLA:

Przedszkole nr 13

2.MISJA  PRZEDSZKOLA:

Istniejemy po to, by wspomagać wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtować w nim poczucie własnej wartości, uczyć go tolerancji i patriotyzmu, pomagać w pokonywaniu trudności oraz umożliwiać rozwój uzdolnień i zainteresowań, kształtować właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego, wyposażyć wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny, rozwijać kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtować otwartość na wiedzę.

Przedszkole

  • Przyzwyczaja do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych, usamodzielnia i uspołecznia dzieci. 
  • Promuje zdrowy i świadomy styl życia.
  • Działania ukierunkowuje na dziecko, jego możliwości i potrzeby.
  • Stwarza przyjazną, domową atmosferę oraz zapewnia optymalne warunki do rozwijania osobowości dzieci, zaspokaja potrzeby wychowanków, wspiera w rozwijaniu zdolności i zainteresowań
  • Stwarza możliwość kontaktu z literaturą wzbogacając wyobraźnię i przeżycia dzieci, rozwijając zdolności twórczego myślenia.
  • Rozbudza zainteresowania tradycjami i obrzędami, a przez kultywowanie świąt wprowadza atmosferę serdecznych kontaktów międzyludzkich.
  • Otwarte jest na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola, preferuje  partnerską współpracę  z rodziną dziecka.
  •  Podąża za indywidualnym tempem   rozwoju wychowanka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności oraz uczy wrażliwości, tolerancji i poszanowania drugiego człowieka.
  • Wyposaża dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do kontynuowania edukacji.
  • Oferuje wysoko wykwalifikowaną kadrę, podążającą za potrzebami dziecka.

 

3.WIZJA PRZEDSZKOLA:

   Przedszkole:

Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby. Między społecznością przedszkola: dziećmi – rodzicami – pracownikami – panuje atmosfera życzliwości i partnerstwa. Zapewniamy dzieciom wszechstronny rozwój, realizujemy ich potrzeby i respektujemy prawa oraz zaspokajamy oczekiwania rodziców. Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie. Nasze cele i zadania realizujemy poprzez współpracę i wzajemne zaufanie, kierując się takimi wartościami jak: szacunek, odpowiedzialność za innych, tolerancja, dobre samopoczucie dzieci. Wyróżnia nas zaangażowanie, konsekwencja w działaniu, twórcze myślenie, dbałość o harmonijny rozwój każdego wychowanka. Prowadzona w przedszkolu obserwacja pedagogiczna wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem i chęciami. Kwalifikacje i umiejętności nauczycieli, stosowane przez nich dobre programy, aktywne metody pracy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką, jakość pracy placówki. Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę naszej placówki. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję z prowadzonej działalności.

4.O NASZEJ PLACÓWCE:

  • Przedszkole nr 13, mieści się przy ul. Keplera 5 na Osiedlu Mikołaja Kopernika w Poznaniu. 
  •  Budynek wolnostojący  usytuowany jest z dala od ulicznego zgiełku, a bogata roślinność złożona z wielu gatunków drzew, krzewów i żywopłotu tworzy specyficzny klimat.
  • Przedszkole jest placówką  6 oddziałową.
  • Do naszego Przedszkola uczęszcza 150 dzieci w wieku 3 do 6 lat.
  • Każdą grupę wiekową  tworzy  25-cioro dzieci.
  • Organizacja pracy nauczycieli w grupach planowana jest w taki sposób, by nauczyciel mógł  prowadzić tę samą grupę dzieci przez wszystkie lata ich pobytu w przedszkolu.
  • Nasze przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami, wychowała już kilka pokoleń absolwentów.
  • Zapewniamy dobrą opiekę, wychowanie dzieci i edukację w atmosferze akceptacji.
  • Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami,
  • Tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę.
  • Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.

Informacje podstawowe:

  • Przedszkole jest placówką nieferyjną.
  • Dyżur letni pełnimy zamiennie z Przedszkolem nr 28.
  • Rekrutacja do Przedszkola odbywa się w marcu.
  • Przedszkole czynne jest w godzinach 6.30 -17.00.
  • Godziny otwarcia wynikają z danych zawartych w kartach zgłoszeń do przedszkola.
  • Dzieci w naszym Przedszkolu nie korzystają z komputerów.

Zajęcia dodatkowe:

  • Religia – grupy 3,4,5 -latków (płatna z budżetu)
  • Gimnastyka korekcyjna – 5  latki (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
  • Logopedia – 5  latki (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
  • Rytmika – wszystkie dzieci (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
  • Język angielki – wszystkie dzieci (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)

Baza przedszkola:

  • Nasze przedszkole jest zadbane i kolorowe;
  • Możemy pochwalić się  estetycznymi  wnętrzami
  • Słyniemy z pięknych dekoracji i wystroju sal;
  • Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową;
  • Posiadamy  nowoczesny sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i mnóstwo bezpiecznych zabawek;
  • Sale, w których odbywają się  zajęcia rytmiczne  są bogato wyposażone w instrumenty muzyczne,
  • Kącik sportowy został w ostatnich latach doposażony w wiele nowych specjalistycznych sprzętów niezbędnych do prowadzenia ciekawych i atrakcyjnych dla dzieci  zajęć sportowych i korekcyjnych;
  • Jesteśmy  przedszkolem posiadającym boisko do gry w piłkę nożną;
  •  Systematycznie podnosimy, jakość wyposażenia kuchni przedszkolnej;
  • Posiadamy dwa place zabaw; 
  • Stworzyliśmy enklawę zieleni wokół budynku placówki;

Dzięki systematycznej pracy  nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno -wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.

Nauczyciele i ich rola w wychowaniu i nauczaniu:

  • Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie;
  • Każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój;
  • Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą;
  • Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci;
  • Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci;
  • Nauczycielki posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, są zawsze przygotowane do pracy;
  • Nauczycielki  konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań;
  • Nauczycielki są bardzo dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności, przyjmują wspólny front oddziaływań wychowawczych oraz doskonalą się;
  • Nauczycielki ściśle współpracują  z Rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują Rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane  z wymaganiami Rodziców;
  • Doświadczeni Nauczyciele szkolą nowe kadry oświatowe;
  • Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach;
  • Praca Nauczycieli jest nadzorowana,  monitorowane są ich osiągnięcia;

Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor, Nauczyciele i Personel  dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i  prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u.

Wszyscy Pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. Wykorzystujemy duży  potencjał i pomysły Personelu obsługowego.

 

Rodzice:

Rodzice w naszym przedszkolu i są  partnerami  w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z Rodzicami wychowanków.

Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:

  • Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego oraz nawiązanie dobrego kontaktu z Rodzicami;
  • Wszechstronny rozwój dziecka;
  • Zapoznanie Rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej;
  • Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu;
  • Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole;
  • Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w celu rozpoznania przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy;
  • Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych;
  • Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola;
  • Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola;
  • Podnoszenie świadomości edukacyjnej Rodziców poprzez pedagogizację;
  • Promowanie placówki w środowisku lokalnym.

Formy współpracy z rodzicami obejmują:

  • Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców;
  • Zebrania grupowe;
  • Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola;
  • Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub Rodzica;
  • Prowadzenie kącików dla Rodziców, które zawierają: informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci;
  • Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla Rodziców;
  • Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla Rodziców;
  • Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe Rodziców;
  • Włączanie Rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych;
  • Konkursy, wycieczki z udziałem Rodziców;
  • Angażowanie Rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup;

Partnerzy:

Celem współpracy z instytucjami jest:

  •  Rozbudzanie zainteresowań, rozwijanie zdolności dzieci oraz poszerzanie wiedzy wychowanków;
  • Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród;
  • Kształtowanie postaw społecznie pożądanych;
  • Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci;
  • Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
  • Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci;
  • Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego

5. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA NR 13

Nasz Absolwent wykazuje:

  • motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
  • zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
  • umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • umiejętność współpracy w grupie,
  • tolerancję wobec innych, odmiennych postaw,
  • odporność na stres.

Posiada:

  • zdolność do obdarzania nauczycielki ( i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób
  • wyobrażanie o obowiązkach wynikających z roli przedszkolaka,
  • podstawową wiedzę o świecie.

Potrafi:

  • cieszyć się z własnych osiągnięć odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
  • posługiwać się zdobyczami techniki.

Rozumie i zna:

  • prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
  • zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałość o zdrowie  i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania,
  • kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
  • potrzebę szanowania przyrody i środowiska.

Nie obawia się:

  • występować publicznie
  • reprezentować grupę, przedszkole,
  • chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi sukcesami,
  • wykazywać inicjatywę w działaniu,
  • wyrażania swoich uczuć.

6. NACZELNE CELE PRACY:

  • wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień;
  • usamodzielnianie dzieci;
  • kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w dalszej edukacji;
  • budowanie systemu wartości;
  • rozróżnianie co dobre, co złe;
  • kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej;
  •  koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,;
  •  łagodnego znoszenia stresów i porażek;
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
  • stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie;
  • tworzenie warunków  do nauki dla  dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
  • troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;
  •  budowanie  wiedzy dzieci o świecie;  
  •  wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez różne formy sztuki;
  • kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej)
  • kształtowanie postaw patriotycznych;