Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych:
- Ustawie o Systemie Oświaty;
- Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego;
- Statucie Przedszkola nr 13;
Podstawa prawna:
Rozporządzenie MEN z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U ,Nr 168, poz. 1324)
- Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie innych ustaw ( Dz. U. Nr 56 poz. 458)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.(Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4. poz. 17)
- Statut Przedszkola nr 13 w Poznaniu;
1.NAZWA PRZEDSZKOLA:
Przedszkole nr 13
2.MISJA PRZEDSZKOLA:
Istniejemy po to, by wspomagać wszechstronny rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtować w nim poczucie własnej wartości, uczyć go tolerancji i patriotyzmu, pomagać w pokonywaniu trudności oraz umożliwiać rozwój uzdolnień i zainteresowań, kształtować właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego, wyposażyć wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny, rozwijać kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtować otwartość na wiedzę.
Przedszkole
- Przyzwyczaja do odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych, usamodzielnia i uspołecznia dzieci.
- Promuje zdrowy i świadomy styl życia.
- Działania ukierunkowuje na dziecko, jego możliwości i potrzeby.
- Stwarza przyjazną, domową atmosferę oraz zapewnia optymalne warunki do rozwijania osobowości dzieci, zaspokaja potrzeby wychowanków, wspiera w rozwijaniu zdolności i zainteresowań
- Stwarza możliwość kontaktu z literaturą wzbogacając wyobraźnię i przeżycia dzieci, rozwijając zdolności twórczego myślenia.
- Rozbudza zainteresowania tradycjami i obrzędami, a przez kultywowanie świąt wprowadza atmosferę serdecznych kontaktów międzyludzkich.
- Otwarte jest na propozycje rodziców, ich udział w życiu przedszkola, preferuje partnerską współpracę z rodziną dziecka.
- Podąża za indywidualnym tempem rozwoju wychowanka, respektuje jego potrzeby, wspiera w dążeniu do samodzielności i niezależności oraz uczy wrażliwości, tolerancji i poszanowania drugiego człowieka.
- Wyposaża dzieci w wiedzę i umiejętności niezbędne do kontynuowania edukacji.
- Oferuje wysoko wykwalifikowaną kadrę, podążającą za potrzebami dziecka.
3.WIZJA PRZEDSZKOLA:
Przedszkole:
Nasze przedszkole jest bezpieczne, przyjazne dzieciom, rodzicom, środowisku, pracownikom i otwarte na ich potrzeby. Między społecznością przedszkola: dziećmi – rodzicami – pracownikami – panuje atmosfera życzliwości i partnerstwa. Zapewniamy dzieciom wszechstronny rozwój, realizujemy ich potrzeby i respektujemy prawa oraz zaspokajamy oczekiwania rodziców. Realizowany przez nas system wychowawczy i działania edukacyjne sprzyjają wyzwalaniu aktywności własnej dzieci, rozwijają ich zainteresowania i służą osiąganiu przez nie gotowości szkolnej na wysokim poziomie. Nasze cele i zadania realizujemy poprzez współpracę i wzajemne zaufanie, kierując się takimi wartościami jak: szacunek, odpowiedzialność za innych, tolerancja, dobre samopoczucie dzieci. Wyróżnia nas zaangażowanie, konsekwencja w działaniu, twórcze myślenie, dbałość o harmonijny rozwój każdego wychowanka. Prowadzona w przedszkolu obserwacja pedagogiczna wykorzystywana jest do indywidualnego doboru metod wychowawczych i dydaktycznych, dzięki czemu dzieci rozwijają się w indywidualnym tempie, zgodnie z własnym potencjałem i chęciami. Kwalifikacje i umiejętności nauczycieli, stosowane przez nich dobre programy, aktywne metody pracy i nowatorskie rozwiązania gwarantują wysoką, jakość pracy placówki. Rodzice są naszymi partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką. Dzięki skutecznej promocji nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno – wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę naszej placówki. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję z prowadzonej działalności.
4.O NASZEJ PLACÓWCE:
- Przedszkole nr 13, mieści się przy ul. Keplera 5 na Osiedlu Mikołaja Kopernika w Poznaniu.
- Budynek wolnostojący usytuowany jest z dala od ulicznego zgiełku, a bogata roślinność złożona z wielu gatunków drzew, krzewów i żywopłotu tworzy specyficzny klimat.
- Przedszkole jest placówką 6 oddziałową.
- Do naszego Przedszkola uczęszcza 150 dzieci w wieku 3 do 6 lat.
- Każdą grupę wiekową tworzy 25-cioro dzieci.
- Organizacja pracy nauczycieli w grupach planowana jest w taki sposób, by nauczyciel mógł prowadzić tę samą grupę dzieci przez wszystkie lata ich pobytu w przedszkolu.
- Nasze przedszkole to placówka z pięknymi tradycjami, wychowała już kilka pokoleń absolwentów.
- Zapewniamy dobrą opiekę, wychowanie dzieci i edukację w atmosferze akceptacji.
- Wspomagamy rozwój dziecka zgodnie z jego potencjałem i możliwościami,
- Tworzymy przyjazną i serdeczną atmosferę.
- Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.
Informacje podstawowe:
- Przedszkole jest placówką nieferyjną.
- Dyżur letni pełnimy zamiennie z Przedszkolem nr 28.
- Rekrutacja do Przedszkola odbywa się w marcu.
- Przedszkole czynne jest w godzinach 6.30 -17.00.
- Godziny otwarcia wynikają z danych zawartych w kartach zgłoszeń do przedszkola.
- Dzieci w naszym Przedszkolu nie korzystają z komputerów.
Zajęcia dodatkowe:
- Religia – grupy 3,4,5 -latków (płatna z budżetu)
- Gimnastyka korekcyjna – 5 latki (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
- Logopedia – 5 latki (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
- Rytmika – wszystkie dzieci (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
- Język angielki – wszystkie dzieci (płatna z budżetu, ze środków przekazanych przez Miasto Poznań)
Baza przedszkola:
- Nasze przedszkole jest zadbane i kolorowe;
- Możemy pochwalić się estetycznymi wnętrzami
- Słyniemy z pięknych dekoracji i wystroju sal;
- Ciągle doskonalimy swoją bazę lokalową;
- Posiadamy nowoczesny sprzęt, meble, pomoce dydaktyczne i mnóstwo bezpiecznych zabawek;
- Sale, w których odbywają się zajęcia rytmiczne są bogato wyposażone w instrumenty muzyczne,
- Kącik sportowy został w ostatnich latach doposażony w wiele nowych specjalistycznych sprzętów niezbędnych do prowadzenia ciekawych i atrakcyjnych dla dzieci zajęć sportowych i korekcyjnych;
- Jesteśmy przedszkolem posiadającym boisko do gry w piłkę nożną;
- Systematycznie podnosimy, jakość wyposażenia kuchni przedszkolnej;
- Posiadamy dwa place zabaw;
- Stworzyliśmy enklawę zieleni wokół budynku placówki;
Dzięki systematycznej pracy nasze przedszkole ma dobrą opinię w środowisku lokalnym. Dobra baza, wyposażenie, estetyka pomieszczeń i otoczenia dopełnia działania dydaktyczno -wychowawcze i wpływa na wysoką ocenę. Placówka inwestuje w nauczycieli, pracowników, bazę lokalową, a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny, a pracownicy mają satysfakcję ze swojej pracy.
Nauczyciele i ich rola w wychowaniu i nauczaniu:
- Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie;
- Każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie i dbają o jego wielostronny rozwój;
- Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą;
- Pogodna atmosfera w przedszkolu i życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci;
- Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci;
- Nauczycielki posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, są zawsze przygotowane do pracy;
- Nauczycielki konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw i zadań;
- Nauczycielki są bardzo dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie. Poszukują innowacyjnych rozwiązań, mają wysokie kwalifikacje, pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności, przyjmują wspólny front oddziaływań wychowawczych oraz doskonalą się;
- Nauczycielki ściśle współpracują z Rodzicami, uwzględniają ich potrzeby i oczekiwania. Angażują Rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami, a działania nasze są skoordynowane z wymaganiami Rodziców;
- Doświadczeni Nauczyciele szkolą nowe kadry oświatowe;
- Opiekunowie stażu i nauczyciele stażyści podejmują działania zaplanowane w podpisanych kontraktach;
- Praca Nauczycieli jest nadzorowana, monitorowane są ich osiągnięcia;
Poszczególne zespoły zadaniowe monitorują procesy zachodzące w przedszkolu i udoskonalają je z wykorzystaniem nowoczesnej wiedzy i własnych doświadczeń. Dyrektor, Nauczyciele i Personel dbają o sprawność systemu i właściwe wykorzystanie zasobów. Ponadto nauczyciele współpracują ze sobą na co dzień i prowadzą zajęcia koleżeńskie, dzielą się wiedzą i doświadczeniem w ramach WDN-u.
Wszyscy Pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą. Tworzą przyjazną atmosferę, dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne. Wykorzystujemy duży potencjał i pomysły Personelu obsługowego.
Rodzice:
Rodzice w naszym przedszkolu i są partnerami w procesie wychowania. Zadaniem wszystkich pracowników placówki jest dbałość o pozytywne relacje z Rodzicami wychowanków.
Celem współpracy przedszkola z rodzicami jest:
- Dążenie do jedności oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego oraz nawiązanie dobrego kontaktu z Rodzicami;
- Wszechstronny rozwój dziecka;
- Zapoznanie Rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej;
- Przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu;
- Wspieranie rodziców celu osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole;
- Przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i psychologa w celu rozpoznania przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy;
- Wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych;
- Włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola;
- Zaangażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola;
- Podnoszenie świadomości edukacyjnej Rodziców poprzez pedagogizację;
- Promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami obejmują:
- Zebrania ogólne z rodzicami oraz z Radą Rodziców;
- Zebrania grupowe;
- Zajęcia adaptacyjne dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola;
- Konsultacje indywidualne z inicjatywy nauczyciela, dyrektora lub Rodzica;
- Prowadzenie kącików dla Rodziców, które zawierają: informacje na temat realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, eksponowanie prac dzieci;
- Organizację i prowadzenie zajęć dni otwartych dla Rodziców;
- Organizację szkoleń i warsztatów integracyjnych dla Rodziców;
- Organizacje uroczystości zaspokajających potrzeby kulturowe Rodziców;
- Włączanie Rodziców w organizację imprez i uroczystości przedszkolnych;
- Konkursy, wycieczki z udziałem Rodziców;
- Angażowanie Rodziców w pracę na rzecz przedszkola i grup;
Partnerzy:
Celem współpracy z instytucjami jest:
- Rozbudzanie zainteresowań, rozwijanie zdolności dzieci oraz poszerzanie wiedzy wychowanków;
- Satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień i nagród;
- Kształtowanie postaw społecznie pożądanych;
- Kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci;
- Urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej;
- Poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci;
- Zaangażowanie w życie społeczne środowiska lokalnego
5. MODEL ABSOLWENTA PRZEDSZKOLA NR 13
Nasz Absolwent wykazuje:
- motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
- zainteresowanie treściami nauczania, chęć poznawania czegoś nowego,
- umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia,
- umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
- umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
- umiejętność współpracy w grupie,
- tolerancję wobec innych, odmiennych postaw,
- odporność na stres.
Posiada:
- zdolność do obdarzania nauczycielki ( i innych dorosłych) uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla innych sposób
- wyobrażanie o obowiązkach wynikających z roli przedszkolaka,
- podstawową wiedzę o świecie.
Potrafi:
- cieszyć się z własnych osiągnięć odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
- posługiwać się zdobyczami techniki.
Rozumie i zna:
- prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
- zasady bezpieczeństwa, zabawy, higieny, dbałość o zdrowie i sprawność fizyczną,
- zasady kultury współżycia, postępowania,
- kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
- potrzebę szanowania przyrody i środowiska.
Nie obawia się:
- występować publicznie
- reprezentować grupę, przedszkole,
- chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami artystycznymi, sportowymi sukcesami,
- wykazywać inicjatywę w działaniu,
- wyrażania swoich uczuć.
6. NACZELNE CELE PRACY:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień;
- usamodzielnianie dzieci;
- kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości;
- rozróżnianie co dobre, co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej;
- koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach,;
- łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie;
- tworzenie warunków do nauki dla dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną;
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;
- budowanie wiedzy dzieci o świecie;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez różne formy sztuki;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej)
- kształtowanie postaw patriotycznych;